
KÖR
A négy alapvető geometrikus szimbólum egyike, a középpont, a kereszt és a négyzet mellett. Szimbolikája érintkezik a többi körkörös alakzattal (gömb, gyűrű, kerék, kígyó). Mivel önmagába visszatérő jel, az egység, az abszolútum és az eredeti tökéletesség jelképe (egy). A teljesség, az egész szimbóluma; mint végtelen vonal egyszerre az idő
és a végtelenség, az örök és az Egy. Az örök visszatérés, a ciklikus
világszemlélet kifejezője. A kör mindig az isteni, az égi, a szellemi
tartalom, szemben a négyzettel, amely az emberi, a földi és a testi
jelképe. Mint napkorong, a napistenek attribútuma, szoláris és maszkulin
princípium; mint lélek vagy psziché, a lunáris, anyai elv
megtestesítője (Hold, Nap).
A prehisztorikus sírköveken a koncentrikus körök a halál vizein való
elsüllyedést, ill. a belőlük való kiemelkedést: a halált és az
újjászületést is jelenthetik.
Egyiptomban az örökkévalóság szimbóluma;
egy gyűrűvé csomózott zsineg hordozta ezt a jelentést. Szoláris jel; a
napkorongot egy szárnyas kör reprezentálja. Ez Ré,
a felkelő Nap és a feltámadás.
Ugyanez a motívum a mezopotámiai és a perzsa kultúrában is megtalálható. Nemcsak a napisten, hanem az uralkodó hatalmi szimbóluma i.
A kör az idő fogalmával is összekapcsolódik: magában foglalja és
mérhetővé teszi. A babilóniaiak a kör formát időmérésre használták. A
perszepoliszi palota egyik domborművén szárnyas napkorongból emelkedik
ki Ahura Mazda, aki kezében karikát, a kozmikus hatalom jelét tartja (szárny).
A Távol-Keleten az ég jele; Kínában az eget egy jádekorong
szimbolizálta, amelynek közepén a lyuk a kozmikus középnek felel meg (jádekő).
A kör a mozdulatlan Föld fölött lebegő és keringő mennyekre utal (pl. a
pekingi Ég Temploma kör alaprajzú). Körbe zárt négyzettel ábrázolták a
menny és a föld, a jin és jang egységét és a tökéletes embert. A taoista filozófiában a középponttal ábrázolt kör a legfőbb törvény, a tao jelképe.
A buddhizmusban a koncentrikus körök a megvilágosodás lépcsőfokait jelzik. A kör az időtlen, örök nirvána
szimbóluma. A zen festészetben az üres vagy egészen fekete kör a tér
egységét és tökéletességét fejezi ki. A buddhista mandalák szintén a kör
jelentéseihez kapcsolódnak: a kozmosz és az isteni erők viszonyát
jelképezik.
A hinduizmusban és a buddhizmusban a lótusz szimbolikájához kapcsolódik, valamint a mandala és jantra egyik geometriai alapeleme.
Platón Atlantisz városát koncentrikus föld- és vízgyűrűk rendszeréből állónak írja le.
A nomád népek körsátra (pl. az indián sátrak, a tipik, a mongol jurták
alaprajzának kör formája) és kör alakú tábora az örök mozgást
szimbolizálja, szemben a letelepedett népek négyzetes alaprajzú házaival
és telkeivel (sátor).
A keltáknál a kör mágikus, védelmi funkciója kerül előtérbe. A kör áthághatatlan korlát, véd a rossz szellemektől. Szertartások alatt a főpap vagy a varázsló köré rajzolják, s átlépése tilos. A harcosok ütközet előtt kört rajzoltak testük köré, amely a sérthetetlenséget jelezte. A kör alakú amulettnek, valamint az övnek és a gyűrűnek szintén apotropaikus szerepet tulajdonítottak, csakúgy, mint az antik harcosok a karkötőnek (gyűrű, röv). Az Arthur-mondakörben a lovagok a Kerekasztal köré gyűlnek, amely a szakrális és szoláris középpont jelentését hordozza. A misztikus középpont a Grál, s az asztalt körülvevő tizenkét lovag az állatöv jegyeinek felel meg.
A keresztény ikonográfiában az örökkévalóság, a három egymásba fonódó, összeforrott kör pedig a Szentháromság jelképe, kifejezve az Atya, a Fiú és a Szentlélek felbonthatatlan egységét. A szentek és a Jézus feje körül lévő glória szintén a kör egyik, a fény jelentéseivel kiegészülő változata (dicsfény/glória). A kettős kör, mint tudás és szeretet, Krisztus kettős természetét is szimbolizálja
Az európai középkor világképének meghatározó rendezőelve a körkörösség,
amely szerint a világtengely mentén koncentrikus körökként helyezkednek
el a kozmikus szférák.
Az asztrológiában az ég jelképeként kifejezi annak teremtő aktivitását, a
különböző szférák mozgását, szerkezetét, a Nap-ciklusokat és az
állatövi jegyeket, amelyeket koncentrikus körökkel ábrázolnak. A Nap
jele a középponttal rendelkező kör. Három koncentrikus kör szimbolizálja a múltat, a jelent és a jövőt, a
föld, a levegő és a víz három szféráját, a Menny, a Föld és a Pokol
világát, a Hold három fázisát, a felkelő, a delelő és a lemenő Napot,
vagyis az ellentétek harmóniájának dinamizmusát. A szöveg három
jelentését: a szó szerintit, az allegorikust és a misztikust szintén
három koncentrikus kör jelöli. Iker körök a férfi és a nő, a tudás és a
szeretet jelképei. A kör kombinálódhat a másik három geometriai
alapszimbólummal. Középponttal még hangsúlyozottabban fejezi ki a
ciklikus tökéletesség eszméjét. • Az alkímiában az arany, a
rózsakereszteseknél a császári hatalom jelképe.
A misztikus gondolkodók a középpont és a kör viszonyát Istennek és teremtményeinek a kapcsolatára vonatkoztatják. A középpont a teremtő erő, amely csak környezetével együtt adja meg jelentését. A platonikus és neoplatonikus filozófusok szerint a kör, ill. a gömb a legtökéletesebb forma; Isten is kör alakú (deus est circulus). Ez az elképzelés az orphikától a romantikáig jelen van. Hermész Triszmegisztosz Istent mindenütt jelen lévő középpontú körként jellemzi, amelynek kerülete meghatározhatatlan. Eckhart mester szerint Isten minden teremtmény "abroncsa". A kör Isten monogramja: az ő határtalanságát, örökkévalóságát és tökéletességét szimbolizálja. A keresztet magába záró kör a Paradicsom négy folyóját jelképezi, amelyek a középpontból, az Élet fájától erednek, és a négy égtáj felé haladnak. Kör négyzettel a menny és a föld, amelyek egymást feltételezik, egymás kiegészítői. A kör négyszögesítése, vagyis a szférikus menny átvitele a föld szögletes formájába a menny lehozatalát jelenti a földre, egy szent épület terébe. Ez egyben a négy elem egyesítése, visszatérés az eredendő egyszerűségbe.